Parodontologia-semne de boală şi modul de tratament

Parodontologia este specializarea medicinei dentare care se ocupă cu studiul ţesuturilor care înconjoară dintele (gingie, ligament, os) cu prevenirea și tratamentul bolii parodontale, numită și parodontoză.

Aceasta este o afecţiune a gingiei şi a osului din jurul dinţilor, care se manifestă prin:

• inflamaţie gingivală (înroşirea, umflarea şi sângerarea bruscă sau la periaj a gingiei),
  • resorbțiile osoase duc la apariţia spaţiilor între dinţi, retracţia gingiilor cu expunerea rădăcinii.

Boala parodontală poate duce la mobilitatea şi pierderea dinţilor în lipsa oricărui tratament. Cauza principală este o igienă orală neadecvată, iar factorii de risc care predispun la aceasta boală sunt: fumatul și diabetul zaharat, care pot agrava boala.

Paradontologie

Semnele bolii parodontale:

1. Sângerările gingivale:

Fiind primul și cel mai important semn al unei afecțiuni parodontale, acestea apar în gingivită, adică în inflamația gingiei, sau în parodontită (în termeni populari parodontoza), fiind o afecțiune în care sunt afectate atât gingiile cât și osul din jurul rădăcinilor dentare. Acestea pot să apară în timpul periajului, în momentul consumului de alimente mai dure sau chiar spontan atunci când inflamația gingivală este intensă.

Sângerarea gingivală este cauzată de placa bacteriană – o peliculă de bacterii care se acumulează în permanență în jurul, pe și între dinți. Dacă nu este îndepărtată, placa bacteriană poate irita gingiile, care se înroșesc, se inflamează și sângerează.

2. Retracții gingivale

Retracția gingivală reprezintă pierderea gingiei și a osului din jurul dintelui cu expunerea rădăcinii dentare, apare în parodontită în stadii mai avansate, dar poate fi cauzată  și de periaj agresiv, poziția incorectă a dintelui pe arcadă, igienă orală neadecvată, trauma ocluzală, tracțiuni musculare (fren, bride) sau obiceiuri vicioase. Retracția gingivală poate fi asociată cu sensibilitate la rece, cald, dulce, acru datorită expunerii rădăcinii dintelui, totodată pot apărea și carii la nivelul rădăcinii expuse. Prezența găurilor negre, sunt mici spații inestetice între dinți cauzate de retracția gingiei interdentare.

3. Mobilitatea dinţilor

Boala parodontală este cauza cel mai des implicată în apariția mobilității dentare. Mobilitatea dinților se dezvoltă treptat, pe măsură ce boala afectează țesuturile de susținere a dinților. De aceea, este foarte important ca boala parodontală să fie descoperită și tratată cât mai timpuriu.

4. Migrarea dinţilor

Migrarea este definită ca o modificare a poziției dinților, față de poziția în care au erupt inițial. În momentul în care sunt pierderi de atașament, adică s-a pierdut din nivelul osos și apar retracții gingivale, forțele masticatorii care acționează la nivelul dinților cu pierderi de suport osos pot duce în timp la migrări patologice.

Parodontita se poate trata, fiind nevoie de o evaluare inițială a cazului pentru a putea pune un diagnostic corect, evaluare care include o parodontometrie (măsurarea pierderilor de ataşamânt din jurul dinţilor) și o radiografie OPT sau CBCT.

Tratamentul bolii parodontale

Prima etapă, după punerea unui diagnostic corect de parodontită, constă într-un detartraj cu ultrasunete adică o igienizare supra și sub gingivală și instructajul pacientului în vederea menținerii unei igiene dentare optime.

A doua etapă include terapia nonchirurgicală (în câmp închis), aceasta constând într-o curățire subgingivală în profunzime, prin care cu ajutorul instrumentarului microchirurgical se îndepărtează inflamația gingivală și tartrul subgingival.

A treia etapă este reevaluarea, care se face la 3 luni. La reevaluare se reface parodontometria și se verifică rezultatele tratamentului.

În unele cazuri, la anumiți dinți care nu răspund la tratament, va fi necesar să se intervină din nou. În aceste cazuri se va realiza tratamentul parodontitei în câmp deschis, adică se va realiza un lambou, iar direct asupra osului cât și a rădăcinii dinților se va realiza tratamentul parodontal. Se vor folosi aceleași instrumente de microchirurgie cu ajutorul cărora se îndepărtează inflamația, țesutul de granulație și tartrul subgingival.

Este important ca după tratamentul parodontal, pacientul să mențină rezultatele printr-o igienă corespunzătoare, să urmeze toate instrucțiunile primite și să revină la controale periodice.